1 1 1 1 1

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

فروش 180 میلیون دلاری بازی‌های رایانه‌ای در کشوراصفهان- ایرنا- مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: میزان فروش بازی‌های رایانه‌ای در کشورمان در سال گذشته میلادی 180 میلیون دلار بود که 96 درصد آن سهم بازی‌های غیر مجاز خارجی بود.

به گزارش ایرنا، حسن کریمی قدوسی روز چهارشنبه در مراسم آغاز بکار نخستین همایش ملی « بازی‌های رایانه ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها » در دانشگاه اصفهان افزود: فقط چهار درصد از این رقم، سهم بازی‌های ایرانی بوده است.

وی میزان فروش بازی‌های رایانه‌ای در سال گذشته در دنیا را 80 میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد: امروز حوزه بازی‌های رایانه‌ای از مقوله صنعت نیز فراتر رفته و وارد گفتمان سازی فرهنگی شده است.

وی بازی‌های رایانه‌ای را تلفیقی از هنر، صنعت و رسانه دانست و گفت: ما اکنون در مرحله دگردیسی جامعه مجازی قرار داریم اما تا 10 سال آینده وارد مرحله جامعه الحاقی می‌شویم که مرکز ثقل آن، بازی‌های رایانه‌ای است.

کریمی قدوسی تاکید کرد: اهمیت بازی‌های رسانه‌ای در سیاستگذاری فرهنگی بیش از آنچه است که بنظر می‌رسد.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: اکنون رادیو، تلویزیون و سینما با ریزش شدید مخاطب روبروست و بسیاری از جوانان و نوجوانان بیشتر با گوشی‌های تلفن همراه و تبلت کار می‌کنند.

به گفته وی حدود یک میلیارد و 600 میلیون مخاطب بازی‌های رایانه‌ای در دنیا وجود دارد.

وی با بیان اینکه امروز رسانه با بحران عدم تعامل روبرو است افزود: اما بازی رایانه‌ای با سه ویژگی که دارد چنین محدودیتی را شامل نمی‌شود.

کریمی قدوسی این سه ویژگی را نقش اول بودن بازیگر رایانه ای، امکان دخل و تصرف در داستان بازی و کارگردانی صحنه و اتفاق‌ها برشمرد.

وی با اشاره به اینکه اتخاذ رویکرد علمی در بررسی بازی‌های رایانه ای، دستاوردهای مهمی بهمراه دارد گفت: برگزاری همایش ملی بازی‌های رایانه‌ای اقدامی بجا برای آن است و فرصتی برای هم اندیشی و ارتقای همکاری بین متخصصان فنی و علوم انسانی و نمایش ظرفیت‌های صنعت ملی رایانه‌ای فراهم می‌کند.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: دانشگاه اصفهان نخستین بار در خط مقدم این جبهه قرار گرفت.

وی افزود: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز امسال تلاش کرد با راه اندازی واحد پژوهشی، تسهیل کننده این جریان بوجود آمده در دانشگاه‌ها باشد.

وی اظهار کرد: مقاله‌های واحد پژوهشی این بنیاد از سال آینده در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد که تا کنون دو هزار و 500 مقاله در این زمینه جمع آوری شده است.

وی خاطرنشان کرد: از خرداد سال آینده نیز ماهنامه پژوهشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منتشر می‌شود.

مسئول مرکز برنامه ریزی و راهبردی سازمان فناوری اطلاعات کشور نیز در این مراسم گفت: نوآوری در بازی‌های رایانه‌ای در مقایسه با تولید و بازاریابی و فروش، سهم بیشتری دارد.

داوود کریم زادگان افزود: بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند تبدیل به رسانه شوند که در این صورت مولفه‌های زیادی با خود همراه می‌آورد.

وی نگاه حاکمیتی کشور به موضوع بازی‌های رایانه‌ای را بسیار اقتصادی و نوظهور خواند و اظهار کرد: همچنین حاکمیت بر ورود دانشگاه‌ها به این حوزه بعنوان کاربردی مدبرانه و با ارزش افزوده استقبال می‌کند.

این کارشناس به اهمیت زیرساخت‌های ارتباطی مانند مشترکان تلفن همراه و پهنای باند اینترنت در این زمینه اشاره و تصریح کرد: تعداد مشترکان تلفن همراه از 55 میلیون در سال 90 به 74 میلیون در سال جاری با ضریب نفوذ 94 درصد رسیده است.

کریم زادگان همچنین با اشاره به رشد تولید بازی‌های رایانه‌ای در آسیا گفت: سهم کشورهای آسیایی از جمله چین، کره جنوبی و هند در تولید بازی‌های رایانه‌ای از 29 درصد در سال 2010 به 43 درصد در سال 2015 افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: ما نیز می‌توانیم با برنامه ریزی مناسب، سهم خوبی در تولید بازی‌های رایانه‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به سرمایه گذاری در بازی‌های رایانه‌ای نیز گفت: امریکای شمالی در سال‌های 2014 و 2015 بیشترین سرمایه گذاری را در این زمینه داشته‌اند هرچند رشد سرمایه گذاری در آسیا در این مدت افزایش یافته است.

نخستین همایش ملی « بازی‌های رایانه ای، فرصت‌ها و چالش‌ها » روز چهارشنبه در دانشگاه اصفهان آغاز شد.

این همایش با هدف بررسی جایگاه ایران در صنعت بازی‌های رایانه ای، آسیب شناسی صنعت بازی‌های رایانه‌ای ملی و بررسی جایگاه علوم انسانی و هنر در توسعه بازی‌های رایانه‌ای به مدت سه روز برگزار می‌شود.

سه رویداد نیز همزمان با این همایش برگزار می‌شود که شامل کارگاه‌های آموزشی، بازی سازی و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای ملّی است.

منبع:ایرنا

مشتریان ما